en het verhaal gaat weer verder :) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Susan Leppink - WaarBenJij.nu en het verhaal gaat weer verder :) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

en het verhaal gaat weer verder :)

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

26 Juli 2011 | Nicaragua, Granada

Hoi allemaal,

Ik ben weer terug van een lange excursiedag, dus ik heb nu alle tijd om te typen. Ondertussen heb ik weer een 30 foto's geselecteerd welke hij nu allemaal zeer langzaam aan het uploaden is. Ik had jullie nog niet de luxe kamer laten zien van laatst, de grote krokodil en de mooie vogel ook nog niet, dus bij deze. Eindelijk trouwens eens een vogel die stil blijft zitten! Wat een behendigheid is dat zeg, vogels op de foto krijgen. Vandaag heb ik vliegende papagaaien geprobeerd. Je ziet wel groene dingen voor de rots, je ziet ook dat ze vleugels hebben, dus gelukkig kan bijna iedereen eruit opmaken dat het papagaaien zijn :)

Maar gisteren, want jullie hebben regen, nou hier in Granada hebben we ook regen! Ook veel zon hoor, einde van de dag is regenachtig. Gisteren kwamen we rond half 1 smiddags aan in Granada, na het hotel te hebben gezien, wat super centraal ligt, ben ik het broodje gaan halen en maakte ik de fout om een stuk aan een kindje te geven. Want er werd nogal ruzie om gemaakt. Tijdens het broodje eten ontmoette ik twee meiden welke uit El Salvador en Nicaragua kwamen. Van hen heb ik informatie gekregen over de stad en een paar spaanse woordjes geleerd hoe ik de kinderen moet 'wegjagen'. Na deze ontmoeting ben ik op aanraden van de meiden vertrokken richting de markt. Kraampjes zoals wij ze in Nederland kennen, hebben ze hier niet. Hier is het dak van golfplaten,plastic, hout en nog wat rotzooi. Het is ook niet allemaal zo stabiel. Op 1 foto kun je ook het marktje zien, dat je het dak ziet. Maar goed, ik liep daar en er werd sowieso al redelijk naar mij gekeken, en geroepen ivm de lengte uiteraard. Het werd al een beetje bewolkt en mensen begonnen al druk met alles in plastic te pakken. Ik heb dit van een afstand eens rustig staan te bekijken. Maar ze hadden het wel goed gezien want er kwam een mega bui, en ik was inmiddels bovenop de bult gekomen en het ging toch wel iets harder dat ik maar eens ging schuilen. Toen wilde ik verder lopen, maar de mensen hielden mij tegen en wezen omhoog, dus ik netjes wachten, en mijn gut, daar kwam me toch een bui!! Maar ja, daar stond ik dan, tussen alle lokale mensen onder de marktkraam, waar ik natuurlijk niet onder kon staan met mijn lengte. Dus de mensen maakten er grapjes over, er werd al plaats gemaakt op een bank. De mannen gingen opzij en ik moest er midden tussen, dus ach, waarom ook niet. Alleen de mensen hier kunnen geen woord engels. Dus we hebben met handen en voeten gepraat. 1 man nam het wel heel serieus met handen en voeten praten, met name de handen. Want hij pakte mijn hand en wees naar mijn ring en deed het gebaar dat hij een ring om deed om mijn vinger. Ik nam maar aan dat hij trouwen bedoelde want hij glunderde er hard bij. Ik heb maar op mijn beste spaans gebaard dat dat niet de bedoeling was. Tijdens de regenbui liepen de de goten vol en moest er wel doorstroom blijven, dus alle vrouwen begonnen als een gek te vegen, ik ben ook niet de beroerste en heb ook even netjes geveegd. Dat werd wel in dank afgenomen. Ik moet zeggen, zo in je eentje op pad, zo beleef je nog eens wat. Na een half uur hield de regenbui op en ben ik door de markt gaan lopen. Nou hier was ik toch wel letterlijk en figuurlijk het middelpunt. Er werd van alle kanten geschreeuwd naar elkaar dat ik eraan kwam lopen. Mensen kwamen naast me staan om even te meten tot hoever ze kwamen. Maar ja, ook zij spraken allemaal zinnen in het Spaans tegen mij. Toch jammer als je het dan niet kunt verstaan. Maar de gebaren gaven wel aan dat ze het een bijzondere vertoning vonden in hun markt, want het werd even helemaal stil als ik langskwam lopen.

Na het marktavontuur ben ik met de gehele groep een stadswandeling gaan maken. Bijzonder zijn hier de kerken. Die zijn door brandstichting in 1850 vernield, maar aan de buitenkant bewust nooit gerestaureerd. Dat geeft een heel mooi beeld! We hebben de kerktoren beklommen en hadden uitzicht over Granada. Opvallend zijn de dakpannen, die hebben ze in Costa Rica niet. En ze hebben hier ook allemaal binnentuintjes. Na de stadswandeling ben ik nog wat gaan drinken en even lekker boek gelezen. 's avonds was iedereen zijn eigen gang gegaan wat eten betreft, dus mij restte niks anders om te doen. Ik ben een straatje ingegaan met allemaal straattheater en heb op straat een restaurantje opgezocht. Ik heb een lekker stukje kip gegeten en toen kwam ik ook reisgenoten tegen waar ik nog de straat mee ben doorgelopen. Mensen hebben savonds de deur ook openstaan en dan kun je ook zo naar binnen kijken, leuk is dat :) Op het einde van de straat was er opeens een andere sfeer. Iedereen zat in kuipstoeltjes op straat. Bij nader zien bleek het een soort van avondwake te zijn. De stemming was er ook wel naar. Wel bijzonder om dit te zien.

Ik ga nu verder in een volgende blog met het verhaal van vandaag :)

Adios!


p.s. Er zit nog een foto bij in het zwembad, dit is nog uit het vorige hotel, toen ik nog niet ziek was. Echt een super bar, je kunt zwemmen en in het zwembad staan barkrukken van beton zodat je aan de bar kunt zitten en een biertje kunt nuttigen. Lekker hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Na Azië een klein beetje te hebben gezien in Maleisië vertrek ik 16 juli naar Thailand. Ik heb er ontzettend veel zin in en ga vast veel zien en beleven!

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 36654

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Noorwegen

13 Juli 2011 - 04 Augustus 2011

Costa Rica - Nicaragua - Panama!!! 2011

16 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

op avontuur in Thailand

Landen bezocht: