Het laaste reisverslag van Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Susan Leppink - WaarBenJij.nu Het laaste reisverslag van Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

Het laaste reisverslag van Costa Rica

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

02 Augustus 2011 | Costa Rica, San José

Ik wilde voor mezelf nog even Tortuguero op een rijtje, dus ik heb het nog, met een beetje herhaling uitgetypt.

Vandaag, dinsdag, waren we halverwege de middag weer terug in San Jose, en wonderbaarlijk, het regende. Toch wel weer jammer. Maar in Tortuguero hebben we het heerlijk gehad. Het was daar 30-35 graden. We hadden alleen vannacht iets regen, maar toen lagen wij toch in bed. We hebben het dus getroffen. Verder was het super. Bij het ontbijt begon het al goed want toen hebben Hanneke en Gijsbert een gordeldier gezien. De bootrit naar het eiland was mooi. Door het national park en we zagen nog een grote groep roze vogels. Dit waren geen flamingo's, maar leken er wel op. Bij aankomst in Tortuguero hadden we een lunch en daarna een wandeltocht. Weer twee soorten apen gezien en mooie bomen, spinnen, kikkertjes en wat informatie die wij al kenden. Ook nog een bijzonder vogeltje (vraag me niet welke het was) en een hele rode vogel en een specht met een rode kuif.

Dus het begon al goed met allemaal nieuwe dieren.

Het mooiste dier kwam toen we weer terug kwamen. We hadden ons laten afzetten in het dorp en hadden terug gelopen langs het strand en toen we bij onze lodge kwamen, stond een groep bij een struikengewas. Wij dachten..oohhww zal wel weer een leguaan ofzo zijn (iedereen startte haast zijn reis in Tortuguero en alles was nog nieuw voor ze)..maar nee, het was geen leguaan. Het was een BOA!! hij had net een leguaan opgegeten. Gijsbert heeft foto's dat de staart nog uit zijn bek steekt. Ik heb hem later nog weg zien gaan en dat ging me toch snel! Daarna was ik toch wel lichtelijk, eigenlijk mag ik wel zeggen, zeer allert, als ik naar de lodge liep. Het was tenslotte maar een paar meter van onze lodge.

De volgende dag hadden we om 5:45 al een boottocht. Deze was heel mooi! weer apen, ze maakten ruzie in de bomen, vele toekan's, ijsvogeltjes, kaaimannen, papagaaien en andere vogels. Een otter was er ook , maar deze ging net weg toen wij aankwamen varen. We vaarden heel langzaam door de riviertjes tussen de grote bomen.

Na een twee uur durende tocht, ontbijten en daarna was er alweer een nieuwe tocht. Deze was door het park waar we verbleven. Op het park stikt het van de leguanen. Van die mega grote, want in het het national park van Tortuguero zijn ze beschermd. Vlinders gezien, insecten, en de groen-zwart gestipte kikker. Lekker afgekoeld in een zwembad, lekkere lunch met verse vruchtensapjes en weer verder, want er stond weer een boottocht op het programma. Dit keer een ijsvogel gezien die mooi stil bleef zitten, weer apen, ontzettend mooie bomen, kaaimannen, andere vogels en 2 soorten rivierschilpadden. Bijzonder weer.

'smorgens had ik al een groene slapende kikker ontdekt in de bananenplant. Dus savonds was ik van de partij. Ik ben eerst zelf opzoek gegaan maar kreeg toen te horen dat ik niet met zoveel licht mocht schijnen. Na het eten ben ik met onze gids, wat trouwens ook een goede gids was met veel kennis en leuke verhalen, op pad gegaan naar de kikker. En we vonden er een paar en ik mocht foto's met flits maken omdat we maar de enige waren die er naar opzoek gingen. Dus ik heb weer iets aan de fotocollectie toegevoegd. Na deze foto's was ik tevreden en wilde het fototoestel opbergen, tot ik langs het zwembad kwam. En daar zwommen dus de kikkers in! haha van die grote bruine kikkers, nou dat is toch wel een hillarisch gezicht hoor. Na nog een goede daad gedaan door een grote zwarte kever te redden uit het zwembad (en weer wat af te kunnen strepen van mijn dieren lijstje) was ik klaar.

Vandaag tijdens de rit naar San Jose kwamen we nog een mooie krokodil tegen van een 2 meter. Het was natuurlijk pinuts vergeleken bij de andere krokodil die wij al gezien hadden, maar toch weer iets moois.

Echt veel stilgezeten hebben we niet en alle excursies/eten waren inbegrepen, en het waren mooie dagen. Vannacht om half 4 wordt ik opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Dan begint die erg lange terugreis naar Nederland. Daar zie ik dan wel weer tegenop.

Ik wil jullie bedanken voor de leuke reacties/mailtjes/smsjes!! Voor mij is dit toch een soort van 'delen' aan het einde van een dag en ik heb genoten van de reis. Alle natuurliefhebbers raad ik hem aan, het is ontzettend bijzonder allemaal. Nu weer terug naar regenachtig kikkerland. En ach, Nederland heeft ook z'n charme!

Groetjes Susan

  • 03 Augustus 2011 - 08:18

    Anja:

    Hoi Susan,
    Ik heb nog niet al je verhalen gelezen, ben zelf ook lekker op vakantie geweest. Weekje naar Rome!
    Maar wat ik je even wilde laten weten (had je ook gesmst maar weet niet of je dat hebt ontvangen) op woensdag 10 augustus (volgende week) heb ik met Annamarie om 12 uur in Leiden afgesproken. Ik ga er vanuit dat jij er ook bent maar bel je van het weekend wel even. xx Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Na Azië een klein beetje te hebben gezien in Maleisië vertrek ik 16 juli naar Thailand. Ik heb er ontzettend veel zin in en ga vast veel zien en beleven!

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 36645

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Noorwegen

13 Juli 2011 - 04 Augustus 2011

Costa Rica - Nicaragua - Panama!!! 2011

16 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

op avontuur in Thailand

Landen bezocht: