laatste dag in Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susan Leppink - WaarBenJij.nu laatste dag in Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

laatste dag in Panama

Door: susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

19 Juli 2011 | Panama, Bocas del Toro

Hola!

Morgenvroeg gaan we Panama weer uit, en weer Costa Rica in. Volgens mij weer een week naar Costa Rica en dan zijn we in Nicaragua, wat mij ook een erg mooi land lijkt.

Vandaag de laatste volledige dag in Panama heb ik weer een boottocht gemaakt. We gingen met een kleine groep en kwamen zomaar weer dolfijnen tegen. Ik heb er maar even een foto van geplaatst, alleen om ze springend op de foto te krijgen is echt een kunst. Dat is mij helaas niet gelukt. Ze springen namelijk 1 keer en dan gaan ze weer voor een hele lange tijd onder water. De zee was erg rustig vandaag en daarom konden we langs de kust blijven varen. Dat was mooi, want we zagen allemaal mooie stranden en bomen, bomen en nog veel meer bomen. De huisjes die er ook staan hebben geen stroom. Heel af en toe staat er ook maar een huisje, het is vooral ongerepte natuur. In dit gedeelte van Panama komt de lederschildpad soms nog eieren leggen. deze schildpad is 2 meter lang! maar goed, die zien we dus niet..wat ik wel heb gezien is een bijzondere vogel op het vogeleiland.

Namelijk de: Roodsnavelkeerkringvogel
Dit schijnt één van de mooiste familie van de zeevogels te zijn. het is zo bijzonder omdat hij alleen op dit eilandje voorkomt en voor de rest alleen maar op de galapagos eilanden. Deze witte vogel is te herkennen aan zijn rode snavel, maar vooral aan zijn lange witte staart. Ze eten vooral vissen en inktvissen die aan de wateroppervlakte zwemmen.

Het is alleen een sport om deze super snelle vogel op de foto te zetten. Er is een wolken foto met een witte vogel..en dat is mijn scherpste foto. We hebben net zo lang gedobberd om foto´s gemaakt tot ik misselijk werd van het dobberen. Toen heb ik het ook maar opgegeven en ben tevreden met de foto die ik nu heb. Wel een heel bijzonder mooi eiland. Het was ook heel mooi weer vandaag dus de zee had erg mooie kleuren. De vogels zie je ook nestelen in de rotsen.Een eiland waar je overigens ook alleen maar rondom kunt varen en je mag niet uitstappen.

Na het vogeleiland zijn we door gevaren naar Baca del Drago. Een eiland waar ik bounty ideeen kreeg. Allemaal aangespoeld koraal en bijna wit zand en de zee had alle blauw-kleuren en was super helder. Je ziet de vissen zwemmen en ik ging dan ook op jacht naar mooie schelpen. Helaas zijn die hier niet echt te vinden. Na een glas heerlijk vers sap van passievruchten zijn we met Bertus een wandeling gaan maken. We zagen koeien met hele lange hangoren en het was een mooie omgeving. Daarna een lunch van vers fruit om vervolgens er weer tegen aan te kunnen. Nu een wandeling langs het strand, door de zee richting het zeesterren strand. Vandaag waren er niet veel zeesterren, maar er waren er nog genoeg over. Ze zijn ongeveer net zo groot als mijn voet. Nog iets groter en zijn geel-oranje.
Mooi hoor! We werden weer met het bootje opgehaald en gingen weer richting Panama. Eerst nog een stop op zee, want er kon nog gesnorkeld worden. Ik was een beetje huiverig want gisteren viel het mij tegen, maar 1 reisgenoot ging snorkelen en zei dat het veel mooier was, dus nummer 2, ik, ging ook te water. En het was inderdaad heel mooi! ik zwom over het koraal en alle vissen uit een aquarium kwam ik tegen. het koraal had vele kleuren. Vast niet zo mooi als duiken in bijvoorbeeld Egypte, maar dat heb ik toch nog niet gezien dus ben hiermee erg tevreden.

Weer een geslaagde dag en nu richting een restaurant om een vis te eten, want dat kun je hier goed aan zee. Tot de volgende keer, wanneer ik weer internet heb.

Erg leuk trouwens om smsjes, mailtjes en reactie op dit blog te krijgen. Elke dag kan ik niet wachten om zo snel mogelijk mijn mail te checken. Dit is leuk om te lezen!

saludos! Susan

  • 20 Juli 2011 - 05:34

    Géliene & Bart:

    Hé Suus, wat geweldig om je verslagen te lezen. Vorig jaar zaten we nu in Thailand... Gaaf dat je de smaak te pakken hebt! Gisteren was wel even schrikken van je val. Gelukkig had je niks ernstigs.
    Leuk om te lezen dat je nu wel super mooie bountystranden ziet! Ku je Koh Phi Phi weer vergeten. Hahahaha!
    Blijf genieten, foto's maken en schrijven, want het is leuk om iedere morgen je belevenissen te lezen.

    Liefs!

  • 20 Juli 2011 - 11:34

    Janneke:

    Haa lieve susan!
    Jeetje wat een verhalen zeg! Ik kan je bijna niet bijhouden ;-)
    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar! Echt een susan-reis, hihi.

    Proficitiat met je baan! Ik herken het heerlijke gevoel van zekerheid (heb twee vervangingen op de kop weten te tikken).

    Geniet ze nog!
    x

  • 20 Juli 2011 - 17:06

    Tante Wil, :

    Hallo Susan, Wat zie jij prachtige dieren daar en wat leuk voor ons om daar foto's van te zien. Mooi die bromelia ook. Byzonder om zulke grote zeesterren te zien. Het w/e heb ik een stukje geschreven maar dat zie ik nergens, vraag me af of het is aangekomen.
    Hier is het 4 daagse dus druk, druk, maar gelukkig valt het mee met de regen. Maak nog maar veel foto's en pas op mt rotte paaltjes.Liefs en gr van tante Wil

  • 20 Juli 2011 - 19:45

    Simone:

    he suus,

    ik had een paar dagen niet gelezen en hoorde vandaag in de diepenheimse supermarkt van mevrouw Koning dat je was gevallen! en dat het voor jou goed was afgelopen:) dus ik schrok! ik heb snel al je verhalen gelezen en blij te horen dat het goed gaat:)

    wat een super mooie foto's en wat een prachtige natuur.

    heel veel plezier nog en hopelijk hoor ik niet weer van die verhalen in de supermarkt.

    x sim

  • 21 Juli 2011 - 03:29

    Susan:

    hallo daar!

    Even een kort mailtje vanuit sara pique. Geen telefoonverbinding wel wifi dus typ even wat met de telefoon. Vandaag zijn we voornamelijk onderweg geweest. Om kwart over 6 ging mijn wekker en de rit met de boot en bus verliep goed. Met elkaar 1,5uur onderweg tot de panamabrug. Aan de andere kant van de brug sstond tino al te wachten met onze koffers. Na een tochtje door costa rica hebben e heerlijke koffie gedronken. Ondertussen kwam het weer met bakken uit de lucht. Het gebied waar we laatst zijn waar het zo mistig was dat we de vulkaan niet konden zien daar zijn nu overstromingen. Dus op tijd weg :) tijdens de lunch werd het droog en hebben we aan de carribische kust gegeten. Nog een bezoek aan de bananenhaven en toen verder. Nu zitten we in een bossig gebied erg mooi. Morgen verder naar de kaaimannen en heet water bronnen in la fortuna. Waarschijnlijk morgen uitgebreid verslag!


  • 21 Juli 2011 - 06:57

    Albertine:

    hoi hoi,

    nou het was wel weer een belevenis lees ik wel, nog heel veel plezier en geniet ervan!!!

  • 21 Juli 2011 - 20:47

    Ilse:

    Heey Zusje!
    wat een verhalen zeg! je maakt een hoop mee.. ook vooral mooie foto's wat een kikkers daar!:P
    leuk om te zien en te lezen allemaal!
    gelukkig dat het goed is gegaan toen je bent gevallen en dat je geen last hebt!
    Geniet er nog van en ik kijk uit naar je volgende blog!:D

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Na Azië een klein beetje te hebben gezien in Maleisië vertrek ik 16 juli naar Thailand. Ik heb er ontzettend veel zin in en ga vast veel zien en beleven!

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 36660

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Noorwegen

13 Juli 2011 - 04 Augustus 2011

Costa Rica - Nicaragua - Panama!!! 2011

16 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

op avontuur in Thailand

Landen bezocht: