En er is weer internet :) - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susan Leppink - WaarBenJij.nu En er is weer internet :) - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

En er is weer internet :)

Door: susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

17 Juli 2011 | Panama, Bocas del Toro

Hallo allemaal,

Het heeft even wat langer geduurd dan gepland om wat te kunnen plaatsen op het blog, maar hier ben ik weer :)

Inmiddels ben ik niet meer in Costa Rica maar ben ik via de carribische kust in Panama beland. Het is hier ong.30 graden en we zitten op een eiland en er is geen strand en geen zwembad. Beetje zuur want ik heb enorm zin in een duik!! Straks neem ik een bootje naar aquabeach dat is een toeristische attractie om te kunnen zwemmen, wat ik begreep.

Maar eerst ga ik een paar dagen terug in de tijd. vrijdag vertrokken we uit het nevelwoud en gingen we opweg naar de carribische kust. Het hotel van donderdagnacht heeft een uitzicht op een prachtige vallei en een vulkaan. Althans, dat stond in het gastenboek. Zelf zien dat was er niet bij..het was namelijk nog steeds erg bewolkt en het zat helemaal dicht. Helaas..ook bij vulkaan nummer 2 hadden we pech. Ik had slecht geslapen en was om 4 en 5 uur ook al eens opgestaan om te kijken. Om 5 uur ving ik wel een glimp op van de vulkaan. Ik dacht: om 6 uur bekijk ik hem wel weer, maar toen was hij alweer ´in rook opgegaan´. Helaas. Het kwam ook nog eens met bakken uit de lucht wat het er niet vrolijker op maakte. Om half 8 vertrokken we met de bus. Voordat we weg kunnen, moet er altijd veel gebeuren, alle koffers moeten bovenop de bus getild worden. Ondertussen was ik allang de regen ingedoken om foto´s te maken van de ontzettend mooie bloemen. Ik kan ze nog niet allemaal thuisbrengen. Maar met een beetje detamineren kom ik volgens mij altijd wel een beetje in de richting van de familie. Ik zal straks proberen foto´s te uploaden. Want een superfoto van een roze bromelia die weer gaat bloeien, maar ook helemaal ondergelopen is met water wil ik jullie niet ontnemen.
Na de tocht door de tuin kon ik nog snel mijn voeten wassen en van modder ontdoen om vervolgens de schoenen iets droog te fohnen.

Om half 8 vertrokken we via Puerto Limon richting Puerto Viejo. We zagen weer bijzondere vogeltjes en insekten. Tussen de 300 en 1800 meter is de ideale temperatuur voor het verbouwen van koffie. We zagen dan ook heuvels en heuvels vol met koffieplanten. Bij een fotostop was ik al snel uitgekeken en ontdekte ik sprinkhanen. Geen Nederlandse saaie sprinkhaan, nee hier zijn ze donkerpaars met gele voelsprieten en zwart met rode strepen. Ik zal ook hier zo eens wat van proberen toe te voegen. Ik kijk mijn ogen wel uit hier! Na de koffieplantages kwamen we bij de bananenplantages. Heuvels vol met bananen en we kwamen ook langs de opslag van erg veel zeecontainers waar de bananen gekoeld in vervoerd worden. Er zijn 3 grote afnemers in Costa Rica. Twee hiervan zijn Delmonte en Chiquita. Hier in Panama is het zelfs zo dat op de verkeersborden een symbool van Chiquita staat. Om het proces van banaan tot winkel eens goed te zien hebben we een bananen verpakkingsbedrijf bekeken. Via een staaldraad kwamen de bananen aan mega trossen binnengereden. Zo vanuit het ´veld´. Ze hebben allemaal een blauwe zak eromheen wat beschermd tegen het weer en tegen schimmels. De zak wordt er in de fabriek afgehaald en de bananen worden gespoten. Na dit spuiten worden ze in parten verdeeld en worden ze gewogen. Wanneer ze zijn gewogen gaan ze in een soort van zwembad waar ze weer schoon in worden. en zo komen ze via allerlei wegen in de doos terecht die op koeltransport gezet wordt richting allerlei landen.

Na te hebben geluncht bij een wegrestaurant kwamen we vroeg in de middag aan bij het volgende hotel. Het was een lodge waar het erg klam in was. Maar verder was het prima. Mijn grote vrienden, de gekko´s zijn hier ook van de partij en die helpen mij erg doordat ze muggen op eten :)
Tot nu toe is er nog geen aanslag op mij gepleegd. Bij aankomst heb ik een duik in de zee gemaakt. Heerlijk want het water heeft een temperatuur van 26 graden. Schelpen kon ik helaas niet vinden. Na het zwemmen nog even een biertje met z´n allen en toen was het alweer tijd om naar de stad te gaan voor het diner. Bij een Italiaans restaurant heerlijk gegeten en daarna richting bed.

Ik verstuur dit even en ga straks verder met de volgende dag :)

Groetjes!





  • 18 Juli 2011 - 17:15

    Cecile V.d. Bieb :

    hallo Susan, toppie zeg je ben weer op reis geniet ze en gefeliciteerd met je nieuwe baan. gr. cecile ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Na Azië een klein beetje te hebben gezien in Maleisië vertrek ik 16 juli naar Thailand. Ik heb er ontzettend veel zin in en ga vast veel zien en beleven!

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 36616

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Noorwegen

13 Juli 2011 - 04 Augustus 2011

Costa Rica - Nicaragua - Panama!!! 2011

16 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

op avontuur in Thailand

Landen bezocht: