Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Leppink - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6

Door: susanL

Blijf op de hoogte en volg Susan

21 Juli 2010 | Thailand, Bangkok

Hoi allemaal,

Gisteren had ik geen tijd over voor een berichtje. Inmiddels ben ik al vanuit Bangkok doorgegaan naar Tak. Tak hebben we bereikt door ongeveer 6 uur in de bus te zitten en via Ayuttaya te gaan. In Ayuttaya hebben we mooie tempels bezocht. We hebben 1 nacht geslapen in Tak en zijn vandaag op doorreis gegaan naar Chang Mai. Eerst zijn we vandaag nog door Lampang geweest. Maar even terug naar gisteren...

Om 6 uur ging de wekker om half 8 zaten we in de bus. We hebben een bezoek afgelegd aan het zomer paleis. Ook wel het Paleis van Bang Pa-in. Hier hebben we veel schoolkinderen in roze schoolpakjes ontmoet. Ze keken ons allemaal aan en vonden ons maar groot. In een vijver zwommen allemaal schildpadden dit was omdat de schildpad een geschenk was en dus veel mensen een schildpad kopen om daar los te laten. We hebben voor 15 Baht een brood gekocht (omgerekend is dat dus 35 eurocent) en daar kwamen alle grote vissen en mega schildpadden al aangezwommen. Het was deze dag erg warm en we kregen de gelegenheid om veel rond te kijken. Er zijn hier verschillende bouwsteilen. Wat ook heel apart is, er staat hier een kerk die dus een christelijk uiterlijk heeft, maar van binnen een tempel is. Als ik het goed heb is dit de enige ter wereld.

Na het bezoek aan het paleis zijn we op per boot de rivier op gegaan. Dit was weer de Chao Phraya. De belangrijke rivier. Hier hebben we een uur gevaren. We zagen de industrie, de boten die gebouwd werden en de boten die kapot waren en maar gewoon als krot in het water bleven liggen. Mensen waren in deze rivier was aan het wassen, tanden aan het poetsen en aan het zwemmen. je ziet her en der tempels en na een uur tussen de vele waterhyacinten te hebben gevaren kwamen we aan bij de Wat Phra Ram. Dit zijn historische overblijfselen van een tempel. het zijn allemaal 15e eeuwse maiskofvormige prangen. na weer een korte busrit komen we aan bij de tempel: Wat Yai Chai Mongkhon. Hier staan heel veel boedha's op een rij met allemaal doeken om. Daarbij is er ook een witte (van gips ofzo) hele lange boedha (nagemaakt van die gouden hele lange) deze heeft ook een geel doek om. Op het gezicht zitten allemaal stukjes ' bladgoud' geplakt. Mensen die ' offeren' aan de boedha krijgen een lotus bloem, wierookstokjes, een kaars en soms papiertjes met hierop een olie en goud achtige stof. Dit bladgoud plakken ze dan op de boedha. Maar deze witte boedha zag er raar uit met allemaal gouden vlekken in zijn gezicht.

Overigens heb ik nu ook iets gelezen over de grootste gouden Boedha ter wereld die we dag 2 bezocht hebben. Deze Boedha is namelijk bij toeval ontdekt. Hij moest verhuist worden ivm restauratie van een gebouw. Per ongeluk lieten ze de gipsen boedha vallen en kwam de gouden boedha tevoorschijn. Waarschijnlijk hadden ze de boedha in goud verpakt omdat destijds de mensen uit Birma veel plunderden.

Tegen half 7 kwamen we in het hotel aan en om 8 uur kregen we een heerlijk diner...ik zal het even opnoemen om jullie jaloers te maken. soep met gevulde komkommers (met varkensvlees gevuld) . Rijst, kip met ananas en nootjes, pittig gekruid varkensvlees, vis, groente met garnalen en een bolletje ijs. Nou dat was overheerlijk. Daarna zijn we nog naar een avondmarkt geweest en hebben we de avond afgesloten met een cocktail in het hotel.

Vandaag, dag 6 zijn van via Lampang van Tak naar Chang Mai met de bus gegaan. Voor de topografische mensen: chang mai ligt ongeveer 700 km van Bangkok. We zien de natuur steeds groener worden en we komen steeds meer de bergen in. We hebben diverse vrachtwagens in de kreukels gezien onderweg. om 10 uur hebben we een stop gemaakt bij een markt. Hier was veel keramiek en ook krekels, bamboewormen enzo. Sommigen hebben de gok gewaagd om dit te eten. Ik vond het maar niks. Op deze markt werden ook kikkers in een zakje verkocht (helaas pap, ik kan ze vast niet mee nemen in de koffer voor de vijver, maar het waren wel hele dikke! ) en er lag een wild zwijn. Gewoon met de kop er naast. Mensen kijken naar de hersenen en naar de tanden...nou echt vies. En er lag een kalf. Dit is ook erg normaal. Een koe gaan ze slachten met het kalf erin. En ook de nageboorte is te koop en wordt ook daadwerkelijk verkocht...Ik heb op deze markt een aantal keramiek mokken gekocht. Voor de prijs van 80 cent kan ik ze zelf niet produceren en deze mag ik dan ook gewoon kapot laten vallen ;)

Maar na een uur te rijden kwamen we bij een bijzondere locatie aan. Namelijk het eerste olifanten ziekenhuis ter wereld. Een vrouw heeft dit opgezet. Ze heeft altijd heel veel commentaar gehad want ze strijdde ervoor dat olifanten soms bij mensen werd weggehaald omdat zij er slecht voor zorgden. Er zijn veel brandstichtingen in het gebied geweest door demonstranten. Maar in 1999 (als ik het goed heb) kwam er een olifant binnen die op een landmijn was gestapt. Een deel van zijn voet moest geamputeerd worden en dit heeft zijn leven gered. De olifant is wereld beroemd en heb ik ook vandaag gezien. Inmiddels heeft de olifant een protese. Door heel Thailand komen mensen met hun olifant naar het ziekenhuis. We hebben ook olifanten gezien met een infuus in hun oor. Deze hadden voedselvergiftiging. De olifanten komen samen met hun Manroet (de olifant bereider) naar het ziekenhuis en krijgen hier een gratis! behandeling. Bij het ziekenhuis is heeel veel oerwoud. Hier lopen de olifanten die met pensioen zijn 'vrij' rond. Af en toe worden ze gecontroleerd, maar hier hebben ze alle vrijheid en rust.

Om half 2 hebben we een lekkere lunch gehad in een hotel en daarna zijn we via een lange weg met veel bochten naar boven de bergen in gegaan. Daar stond namelijk op 3 km hoogte een tempel met heel mooi uitzicht. na alles gezien te hebben zijn we naar het hotel gereden. Hier kwamen we aan om 5 uur en na een frisse duik in het zwembad zijn we met heel veel tuk tuk's naar de bloemenmarkt vertrokken. Ik heb hier veel gezien! erg bijzonder. Eigenlijk heel mooi bloemwerk. Kransen van een meter doorsnede helemaal vol met bloemen. Qua techniek doen ze alles goed. Alleen de bloemencombinatie zou ik anders doen..maar niks op aan te merken!
Na een uurtje tuffen in de tuk tuk en de markt kwamen we bij een restaurant waar we weer heerlijk hebben gegeten. Wederom geen buffet maar allemaal Thaise dingen. Erg lekker.

Dit waren mijn belevingen wer tot nu toe...zoals je leest, we zien en doen ontzettend veel. Komende dagen worden druk.
Morgen gaan we naar een ' fabriek' waar parpaplu's handgemaakt worden en beschilderd! en daarna gaan we op eigen gelegenheid naar de dierentuin waar koala's en panda' s zijn. De avond gaan we weer naar een avondmarkt met de tuk tuk.

Vrijdag wordt een superdag, dan ga ik de jungle in en abzeilen, via kabels van de ene boom naar de andere zwieren en over loopbruggen. Dit alles gebeurd boven de boomtoppen dus erg hoog.
Op zaterdag gaan we olifantrijden door de jungle en het water en met vlotten terug varen. karren met ossen ervoor zullen ons dan terug brengen naar de bus. Zondag gaan we nog meer naar het noorden. Namelijk naar Chang mai..maar dan mail ik wel weer!

Groetjes Susan

• 21 Juli 2010 - 16:37

Mam:

Het is werkelijk geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt, we kunnen echt merken dat je geniet, erg fijn allemaal, veel plezier de komende dagen

• 21 Juli 2010 - 17:06

Frans:

Ik vind het niet gek dat die schoolkids je groot vonden, want dat ben je namelijk ook :) Veel plezier morgen met Jane spelen, wie weet kom je Tarzan nog tegen :P

• 21 Juli 2010 - 20:21

Hilde206@yahoo.com:

Heee die Sussan,

Wat geweldig om al die reisverslagen te lezen.
    We genieten er erg van en vinden het top dat je deze reis zo alleen onderneemt. Zelf op vakantie geweest en moet nu produceren voor de kunstmarkt in Haaksbergen. Ook worden we Opa en Oma, wat vreemd in onze oren klinkt.
    Maak er een onvergetelijke reis van en de lieve groetjes van Wim en Hilde