Chang Mai...dag 7 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Leppink - WaarBenJij.nu Chang Mai...dag 7 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

Chang Mai...dag 7

Door: susanL

Blijf op de hoogte en volg Susan

22 Juli 2010 | Thailand, Bangkok

Dit reisverslag heb ik gisteren getypt...alleen toen viel dus het internet uit en kon ik het niet plaatsen.

Sabadiekra! of tewel Goedenavond/middag of morgen...
het is in Thailand allemaal hetzelfde dus dat is mooi makkelijk.

Ik ben net een uurtje bezig met foto's sorteren. een keer per 3 dagen probeer ik de foto's te sorteren zodat ik een beetje bij blijf. en meteen alle s kan verwijderen. Want zeg nou zelf, wat heb je aan 40 foto's van een Panda. Want vandaag heb ik dus een panda gezien. Nou als ik zoals de Thaise mensen zeggen terug kom als een dier...dan doe maar een panda in de dierentuin. Wat een leven zeg. een heerlijke ligstoel en het eten ligt voor het grijpen. Bijzonder om te zien hoe hij eerst alle blaadjes van de bamboe afhaalt. hier maakt hij in de mondhoek een stapeltje van en vervolgens pakt hij het stapeltje uit de mond en gaat het als een wortel opkauwen. Ook de bamboe selecteert hij uitgebreid. Hij spuugt alles uit en ruikt overal aan. Wat hem niet aan staat gooit hij aan de kant. Maar ik zal even bij het begin beginnen.

Vandaag op dag 7 ging om half 8 de wekker. We vertrokken naar de paraplufabriek. hier zagen we hoe ze van pulp van een boom eerst een drap maakten. Dit werd in water gelegd en op de zelfde manier als papierscheppen werd er ook deze pulp geschept. Wanneer de vellen droog waren werden er een paar lagen gebruikt voor een paraplu. Andere vrouwen maakten van bamboe een heel onderstelsel. Het splijten van deze bamboe kan niet machinaal dus alles gebeurt met de hand. Ook het spannen van touwtjes. Ik heb mijn ogen uitgekeken hoe mooi de mensen hier alle paraplu's maken en ook met de hand beschilderen. heel mooi! Voor princes Diana had deze fabriek ook een paraplu gemaakt. Deze was 7 meter doorsnee. Ongelovelijk groot. Diana is in 1988 bij deze fabriek geweest.

na de paraplu fabriek zijn we bij een ' lak' fabriek geweest. Lak wat gemaakt werd van een boom. Hier werden 7 lagen aangebracht op een ondergrond van bamboe. zowel de bamboe als de lak is zeer flexibel. Elke laag moest 24 uur drogen. Op deze zwarte laklaag werd vaak beschildering aangebracht. en ook echt goud wordt hierop aangebracht. Dit wordt heel zuinig gedaan. Ook eierschalen brengen ze aan op vazen en dan krijg je een mooi effect. Alles staat op film en ja, die eierschalen lijkt me een leuk projectje om eens thuis uit te proberen.

Vervolgens nog naar een edelstenen/sieraden fabriek geweest. en naar een zijde fabriek. Hier zagen we de zijderupsen die gingen poppen. Er ontstonden mooie gele cocons. Deze cocons werden in heet water gelegd. hierdoor werd het mogelijk om de cocons weer te filteren tot een draad. Deze draad wordt ongeveer 500 meter lang per cocon. 1 cocon heeft ongeveer een grootte van 1 bij 0,5 cm. De rupsen gaan wel dood door de warmte van het water.

Na de fabrieken zijn we naar een hotel geweest om te eten. Na het eten ging ik met een groepje nog naar de Chang Mai zoo. Hier hebben we als bijzondere dieren de panda gezien en de koala. Voor de rest bekende dieren. De omgeving was wel ontzettend mooi. Veel heuvels en grote bomen. Ik heb weer vanalles gezien.
Vanavond heb ik lekker in het hotel gegeten. zodat ik veel tijd over had voor de foto's. Morgen ga ik uitgebreid naar de avondmarkt. maar eerst gaat om kwart voor 6 de wekker. Want we gaan slingeren in de jungle!!

Tot de volgende krabbel! waarschijnlijk morgen, met de verhalen over de tocht!

Groetjes Susan

  • 23 Juli 2010 - 10:36

    Mam:

    Susan, het lijkt maar door te gaan met alles wat je meemaakt en ziet.geweldig ! Half diepenheim leest je verhalen en geniet mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

op avontuur in Thailand

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2010

even een berichtje

31 Juli 2010

STRAND!!

30 Juli 2010

Dag 14

28 Juli 2010

Dag 13, een drukke actieve dag

27 Juli 2010

Dag 12
Susan

Na Azië een klein beetje te hebben gezien in Maleisië vertrek ik 16 juli naar Thailand. Ik heb er ontzettend veel zin in en ga vast veel zien en beleven!

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 36612

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Noorwegen

13 Juli 2011 - 04 Augustus 2011

Costa Rica - Nicaragua - Panama!!! 2011

16 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

op avontuur in Thailand

Landen bezocht: