walvissafari - Reisverslag uit Våtvoll, Noorwegen van Susan Leppink - WaarBenJij.nu walvissafari - Reisverslag uit Våtvoll, Noorwegen van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

walvissafari

Blijf op de hoogte en volg Susan

05 Augustus 2015 | Noorwegen, Våtvoll

Dag 11. Walvissafari.

Na een warme nacht in het huisje en een ijskoude nacht in het hutje ging om 6:10 uur de wekker. Om 7 uur zaten we in de auto. Blauwe lucht met een paar wolken. Prachtig weer!
Na 1:15uur te rijden kwamen we aan in øst. Een opstapplek voor de whalesafari. We hadden alle tijd en keken nog wat rond. Erwin ontdekte levende zee-egels in het water. Super groot en mooi rood. Onze aanmelding voor de tocht ging prima. We mochten mee ;-) we kwamen een man tegen die gisteren al was geweest maar dat na twee uur de gps was uitgevallen. Die moesten terug naar de kust en mochten nog een keer. De zee was ook erg wild geweest zei hij de boot had flink geschommeld en bijna iedereen had met z'n hoofd tussen de benen gezeten. Marieke en Susan namen uit voorzorg een pilletje. Wim nam hem sowieso want heeft vaak last van de schommelingen van boot.

De gids, Lauri, vertelde zelden zo'n rustige zee mee te hebben gemaakt. Er waren vanaf het land orka's gesignaleerd dus dat beloofde een mooie trip. Maar eerst moest de gps nog worden vervangen. Om 10:00 uur geplande tijden gingen we aan boord na een veiligheidsinstructie mochten we boven op het dek staan. De motor werd gestart maar oeps nu deed de indicator van het roer het niet. De monteurs waren nog bij de boot het zou een paar minuten duren om 10:55 was het gelukkig toch gerepareerd (wij kregen al ideeën dat het niet meer door ging) en konden we vertrekken.

In het eerst stuk van een uur veel papegaaiduikers. Op zee dobberen en rondvliegen. Lastig om de fotograferen want als ze dobberen duiken ze ook vaak om te vissen.

Ook veel Noordse Stormvogels. Daar werd Erwin dan weer heel blij van. Ze zweven op de wind van de golven dus vliegen vlak boven het water. Mooi gezicht. Na 3 uur varen zaten we in het walvisgebied we kregen een melding van een collega dat er walvissen gespot waren op een afstand voor ons van 50 minuten varen. Wij gingen dus weer 50 minuten varen. Inmiddels turen en turen over de horizon of we ergens een bruisende walvis zagen. We kregen bericht dat de gespotte walvis eerst 14 minuten onder water was geweest en de tweede keer 20
Minuten onder water. Bij onze aankomst gingen de twee andere boten weg en gingen wij wachten. Na 50!! Minuten kwam hij boven en zagen we hem sproeien. Maar dit was wel ergens ver op de horizon. Wij zag het sproeien niet het was zo ver weg. Wij begonnen het eigenlijk ook op te geven. We zaten midden op zee. Rond om ons heen alleen maar zee. Maar geen walvis te bekennen. Onze gids was wel heel erg actief aan het zoeken. De vraag wAs gaan we verder zoeken en nog een uur wachten of gaan we terug. We waren al 4 uur onderweg, we moesten ook nog 3,5 uur terug. We besloten verder te gaan en naar de plek de varen waar de walvis te zien was. Na 40 minuten zachtjes varen zagen we weer een sproeier. Weer ver op de horizon met iets meer gas gingen we er naar toe. En de walvis bleef maar sproeien. Ook wij zagen het nu. We gingen stilliggen en lagen nu op 300 meter afstand van de walvis. Heel fijn want hij ging even relaxen. Hij lag lekker te dobberen in het water. We hebben hem heel lang gezien en toen kwam het moment van duiken. We hebben mooie foto's van het duikmoment en zijn staart. En dan was het, we gingen terug. Het was inmiddels al 16:45uur.

De walvis (een potvis) was 16 meter land en het water wat hij spuit is 4 meter hoog)

Onze gids is ook visser en kon veel vertellen over de vogels over de zeedieren vanalles. Een enthousiaste man. Leuk! Hij had van zijn eigen gekweekte groenten een groentesoep gemaakt en van eigen gevangen Heilbot en Kabeljauw een vissoep gemaakt. Heerlijk! We kregen soep met brood. Dat ging er wel in. Wim at niks want had toch behoorlijke last van de zee. Erwin voelde zich niet lekker van het schommelen en had hoofdpijn dus at ook niks., Elly, Marieke en ik aten lekker de vissoep. Ik heb de groentesoep daarna ook geprobeerd. Ook lekker.

Op de terugweg nog langs een vogeleiland. Daar weer papegaaiduikers, zwarte zeekoet, drieteen meeuwen, zeearend, kuifaalscholvers, kleine jagers, allen en zeehonden. Tijdens het fotograferen van een papegaaiduiker heb ik per ongeluk een zalm op de foto gezet. Toevalstreffer. De foto is mislukt maar toch een zalm, die net bovenin het water zwom, erop :-)

Bij het laten zien van mijn foto van gisteren (van de vissers) blijkt dat het koolvis is en dus niet een mega zalm.

Om 20:00uur kwamen we weer terug in de haven. Het was een lange tocht. We waren rozig want we hebben de hele trip boven op het dek gezeten/gestaan en over de zee turen.

Thuis nog een kop thee/koffie en richting bed. Het was een lange maar mooie dag. Ook super weer. De voorspelling is regen en bewolking komende dagen.

• 05 Augustus 2015 - 14:26

Géliene:

Wat gaaf! Jullie hebben gewoon een walvis gezien! En hoe!!! Jullie vakantie is nu al geslaagd denk ik :-)