van Noorwegen naar Zweden. dag 14 - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Susan Leppink - WaarBenJij.nu van Noorwegen naar Zweden. dag 14 - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Susan Leppink - WaarBenJij.nu

van Noorwegen naar Zweden. dag 14

Blijf op de hoogte en volg Susan

07 Augustus 2015 | Zweden, Jokkmokk

Dag 14

2:30 uur gaat de wekker GAAAAAP! Wat is het vroeg. We konden slecht in slaap komen omdat we niet echt moe waren. En nu helpt een bed van houten planten en een schuim-matras ook niet echt. Elk latje voelen we. Heel voorzichtig doen we de gordijntjes opzij maar zien niks op de camping. Kleren aan, wandelschoenen en gaan. Na een half uurtje zoeken niks gevonden en richting de camping terug. Helaas terug naar bed.

7:15 uur gaat de wekker weer even de laatste spullen inpakken en hut schoonmaken, ons zelf gereed maken en we zijn klaar voor vertrek. 8:00 uur vertrekken we.

Erg mooie weg. Marieke en ik rijden voorop en opeens horen we door de walky talky:" zagen jullie die twee elanden??!!! Keer om!!" Euhhhh nee wij keken naar de andere kant naar de zee. Even omkeren dan maar, er rijdt tenslotte niemand op de snelweg. We rijden terug en inderdaad er staan twee elanden bijna langs de weg. We stoppen maken foto's. Parkeren en nu schrikken de elanden en gaan het bos in. Maar we hebben ze toch mooi gezien en op de foto.

Het landschap is prachtig een blauwe lucht, sneeuwbergen, berkenbomen die nog kaal zijn door de kou of zelfs dood zijn door de sneeuwval. Allemaal super mooi in ieder geval. Heel wisselend in landschap en begroeiing.

Om 14:10uur waren we Zweden al een stuk ingereden en kwamen we op een opgebroken weg. 14 km over stenen en hobbels en zand. En opeens: 2 rendieren langs de kant van de weg. :-)

Om 15:25 kwamen we door een Lapland-dorp en daad liep ook een rendier. Rond de klok van vier uur zagen we langs de snelweg een rendier in grasland. Het gaat dus goed met ons signaleren! Nog geen uilen gezien. Maar we hebben nog een week de tijd ;)

Om half 5 waren we er bijna en kwamen er twee rendieren over de snelweg lopen. Leuk gezicht om ze over straat te zien lopen. Ze waggelen een beetje met de kont.

300 meter verder gereden kwam er opeens een hele familie rendieren over de weg. Zo'n 12 rendieren liepen langs de kant van de weg.

Voor vandaag hebben we er genoeg gezien ;-) die Zweedse mensen vinden het maar niks die toeristen. Want de toeristen stappen uit en maken foto's en gaan stoppen. De Zweedse mensen toeteren naar de rendieren en scheuren er gewoon langs.

Om 16:50 uur komen we aan bij de camping. We zijn het ook wel zat na 9 uur rijden. We zitten nu op 5 km van de poolcirkel. We blijven twee nachten. Hopelijk valt het mee met de muggen.

• 08 Augustus 2015 - 18:53

Wilma:

Hallo Susan en alle Timmermannen,

Wat leuk het reisverslag te lezen. Wat zien jullie veel! Proestende walvissen of was het een orka? Vlgs mij walvis - ik ben de 4 meter niet vergeten, dat niet. En dan zeearenden en rendieren. Helemaal te gek natuurlijk. Ik begrijp wel dat het regelmatig frisjes is. Dak kun je hier niet zeggen ! De laatste weken is het vaak tussen de 22C en gisteren 32C (of tewel afzien). Ik slaap heerlijk met een ventilator naast mijn bed.Morgen ga ik naar de verjaardag van Jorik en s morgens even naar Oma in Delden.
    Ik vond de foto van Marieke, Elly en Susan heel leuk. Verstandig dat jullie vlees van de slager uit Deepen hebben meegenomen en blikjes van HaK. Zo komt Joris Splinter door de winter(zomer)- dat zeiden wij vroeger.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd. Jullie gaan natuurlijk binnenkort weer naar beneden zakken. Kijk goed uit en veel plezier, liefs van tante Wil XXXXX